Känner du någon som drömmer, eller har drömt, om att bli pilot? Tänkte väl det. Det är något alldeles speciellt med att ta sig fram bland de ouppnåeliga molnen och se ner på världen ur ett annat perspektiv. Nu har ju de flesta av oss suttit i trafikflygplan och tittat ner men upplevelsen ”Spaka själv” är verkligen något annat. Något helt annat.
För tio år sedan åkte jag som passagerare i baksätet på ett sportflygplan och såg slätterna i Kansas, USA, från ovan. Det var en fantastisk upplevelse och något jag längtat tillbaka till sedan dess. Tanken att ta ett flygcertifikat har gnagt i mig sedan dess så det kändes självklart att prova på denna upplevelse.
Torbjörn är den erfarna flyglärare som möter upp mig utanför Norrtälje. Vi går in i klubbstugan och han berättar om flygplanet, den planerade rutten och hur det går till att flyga det enmotoriga sportflygplan (en Cessna Reimes Falcon från 1968) vi ska flyga idag.
Efter den teoretiska introduktioner fortsätter den praktiska introduktionen i planet där han kort går igenom alla de spakar och reglage som finns tillgängliga. Planet har alltså ett par år på nacken och det mesta handlar om mekaniska reglage. Det känns pålitligt och genuint – som en topprenoverad Volvo 240.
Vi rullar ut med planet på landningsbanan. Det råder kraftig sidvind denna dag (7 m/s) och jag känner via parallellkommandot hur Torbjörn har kraftigt sidopåslag på rodret för att kompensera. Han drar på full gas, motorn varvar upp och vi börjar rulla framåt. Efter en förhållandevis kort startsträcka lyfter planet lekande lätt. Det känns som att någon drar upp planet med ett snöre!
Marken under oss känns otroligt påtaglig på ett sätt som känns väldigt olikt den känslan man får i trafikflygplan. Vi åker bara några hundra meter upp och det är fönster 360 grader runt så hela synfältet fylls av flygupplevelsen! Man kan se allt nedanför oss och vi sitter inte bara på första parkett, vi är mitt i scenen!
Efter att starten är avklarad och planet stabiliserat sig på marschhöjden så får jag först lära mig hur man svänger och sen ta över styrningen av planet. Det pirrar ordentligt i magen när jag tar min första sväng men jag får ganska snabbt en känsla för hur mycket jag ska styra med styrrodret i händerna och hur mycket jag ska styra med pedalerna (som styr klaffarna) för att få rätt typ av sväng.
Efter att ha fått testa på lite olika typer av manövrar tar Torbjörn tillbaka kommandot och visar, till min stora glädje, lite avancerad flygning. Vi gör en så kallad ”lazy 8”, åker upp och sen ner i en ”vagga” för att känna på g-kraften och avslutar (på min begäran) med en kraftig dykning. Torbjörn är noga med att poängtera att han bara gör detta för de som vill. Om / när du provar detta så se till att du gör det, det är riktigt kul!
När vi landar c:a 30 minuter senare märker jag att suttit och lett mest hela tiden. Jag överväger numera på allvar att ta flygcertifikat!
Denna upplevelse passar som bra present till:
Var: Norrtälje, utanför StockholmNär: Teoretiskt sett året om men under vinteråret är det oftast för mycket dis för att man ska kunna flyga.Pris: 2.400 krBoka: Upplevelse.com
Denna video visar vad som händer i denna upplevelse. För bästa effekt, se den i fullskärmsläge.
Notera att kommentarerna är ett sätt att publikt kommentera en sida/artikel på Presenttips.se. Det du skriver i en kommentar postas för alla att läsa här (inklusive namn, dock EJ epostadress). Kommentarer med privata data som tex personnummer, adress, telefonnummer etc raderas omedelbart. Vill du skriva enskilt till Presenttips.se så skicka istället ett mejl på info@presenttips.se.
Det finns inga kommentarer än.